Skip to main content

Allmänna villkor

1. Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor reglerar villkoren för fysisk eller juridisk persons (Abonnent) abonnemang på sådana teletjänster som Abonnent från tid till annan beställer och som tillhandahålls av Pluto Access AB med organisationsnummer 559397-9163 (Pluto Mobil).
Abonnent har möjlighet att nyttja abonnemanget i den omfattning som följer av Pluto Mobil vid var tid gällande samarbetsavtal med mobilnätsoperatör, fastnätsoperatör, bredbandsoperatör, IP-telefonioperatör eller liknande (nedan kallat telekom-nät) i Sverige och utomlands. Abonnemanget omfattar de tjänster som Abonnent beställer vid ingående av abonnemangsavtal eller vid efterbeställning.

2. Användning av utrustning

Abonnent svarar för att utrustning, som ansluts till telekomnätet uppfyller de krav som gällande lagstiftning från tid till annan föreskriver. Vid misstanke om att utrustning orsakar störningar i telekomnätet, skall Abonnent hålla utrustningen tillgänglig för undersökning.
Abonnent är skyldig att på uppmaning därom omedelbart stänga av utrustning som stör teletrafik. Anslutningen till telekomnätet får inte utnyttjas på ett sätt som medför att Pluto Mobil eller annan förorsakas avsevärda olägenheter. Abonnent får ej använda utrustning eller abonnemang som gränssnitt för samtrafik, ej heller vidareförsälja trafik, eller s.k. SIM-boxar eller SIM-Gateways. Abonnemang får endast användas i typ-godkända terminaler. Pluto Mobil ansvarar ej för skada som orsakats av terminaler pga användandet av Pluto Mobil abonnemang. Pluto Mobil äger rätt att spärra abonnemang om misstanke finns för olägenheter eller att abonnemang används av obehörig. Abonnent har ej rätt till ersättning för tid då abonnemang varit spärrat. På begäran från myndighet har Pluto Mobil rätt att stänga av abonnemang. Pluto Mobil ansvarar ej för eventuella fel eller brister på utrustning/hårdvara/terminal. Pluto Mobil överlåter till Abonnent Pluto Mobils rättigheter gentemot respektive tillverkare av utrustning/hårdvara/- terminal vad gäller eventuella fel eller brister på dessa. För information rörande respektive utrustnings-;hårdvaras-; och terminals garantivillkor hänvisar Pluto Mobil till respektive tillverkare. Abonnent är själv ansvarig för att denne har för abonnemanget nödvändiga anslutningar och annan för abonnemanget nödvändig utrustning. Abonnent ansvarar för Abonnents eller tredje mans fastighetsnät. I de fall fastighetsnät inte finns ansvarar Abonnent för installation av sådant. Abonnent ansvarar även för drift och kostnader av fastighetsnätet.

3. Abonnemangsavtalet

Abonnents rätt att nyttja abonnemanget regleras av dessa allmänna villkor, som utgör del av abonnemangsavtalet. Abonnent skall bekräfta abonnemangsavtalet genom att underteckna och återsända avtalet, Sms-avtal, elektroniskt avtal, e-post-avtal eller muntligen acceptera avtalet genom en ljudinspelning, som tillhandahålls av Pluto Mobil genom återförsäljare, partners eller av Pluto Mobil direkt. Abonnent är betalningsansvarig för samtliga avgifter enligt abonnemangsavtalet och dessa allmänna villkor. Om abonnemang tecknas för juridisk person av någon som inte är behörig härtill har denna personligt betalningsansvar.
Abonnemangsavtal anses ingånget när Pluto Mobil godkänt Abonnents beställning, som skall ha upprättats på formulär, Sms-avtal, elektroniskt avtal, e-post-avtal, genom att underteckna och återsända avtalet eller ljudinspelning tillhandahållet av Pluto Mobil. Rätten att använda abonnemanget regleras av det undertecknade abonnemangsavtalet inklusive dessa allmänna villkor samt vid var tid gällande prislista. I de fall kreditbedömning av Abonnent genomförs, vilket bl.a. innebär att kreditupplysning kan komma att inhämtas, kan Abonnent komma att ombes att inom viss tid ställa säkerhet för fullbordandet av sina åtaganden enligt abonnemangsavtalet. Abonnent är skyldig att underrätta Pluto Mobil om varje förändring av angiven adress. Abonnent anses ha mottagit fakturor och meddelanden rörande abonnemanget sju (7) dagar efter avsändande per post skett till den adress
Abonnent har uppgett. Abonnent svarar för att alla användare av abonnemanget känner till dessa allmänna villkor. Pluto Mobil ansvarar inte för de begränsningar av tillgänglighet som förekommer i respektive telekomnät. Abonnent är införstådd med att tillgängligheten kan variera och att vissa tjänster och viss utrustning inte kan användas överallt. Pluto Mobils åtagande gällande tillgänglighet för täckningsnät gäller den adress som Abonnent angivit i abonnemangsavtalet. Inomhustäckning garanteras inte, med anledning av att byggnadsstruktur, material och diverse avsevärt kan försämra mottagning. Täckningskartor
för telekomnät återfinns på www.plutomobil.se. Täckningskartan är en fingervisning om förväntad täckning på plats.

4. Ändring av tjänst

För avtal tecknade innan 2019-05-07.
Under bindningstid kan byte till abonnemangsform med högre månadsavgift ske, dock ej lägre månadsavgift. Såvida inte särskild överenskommelse träffas med Pluto Mobil.
För avtal tecknade från och med 2019-05-07.
Under bindningstid kan byte till abonnemangsform med högre månadsavgift ske, dock endast inom ramen av samma mobiltelefoni typ. Exempelvis: Pluto mobil 7 GB till Pluto mobil 25 GB och vice versa. Sådant skifte, kan ske en gång per månad. Företagsmobil kan inte skiftas till Pluto mobil eller vice versa. Undantag för denna regel kan vara gällande vid kampanjer, rabatter samt även andra abonnemangs- eller kundunika erbjudanden.

5. SIM-kort

Personliga koder till SIM-kort ansvarar Abonnent för att de inte kommer i besittning av obehörig. Om Abonnent förlorar kort eller på annat sätt skadar kort så att det blir obrukbart ska Pluto Mobil meddelas utan dröjsmål. Pluto mobil ansvarar för att kort blir spärrade och skickar ut nya kort och koder till Abonnentens adress angiven i abonnemangsavtalet, eller sådan annan adress Abonnent skriftligen underrättat Pluto Mobil om. Abonnent debiteras för nytt kort enligt aktuell prislista. Kort kan bli obrukbara eller vara obrukbara av tekniska skäl, även om Abonnent uppfyller sina åtaganden. Pluto Mobil ska omgående och utan dröjsmål meddelas om detta och skicka ut nya kort utan kostnad till Abonnent. Abonnent är ansvarig för att upptäcka fel i SIM-kort inom skälig tid från det att korten borde eller kan antas att de borde ha kommit Abonnent tillhanda. Abonnent äger inte rätt till någon ersättning för att kort varit obrukbart.

6. Abonnentuppgifter

Pluto Mobil avser att behandla uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer m.m.
beträffande Abonnent för

  • nummerupplysning ändamål, innebärande bl.a. att uppgifterna kan lämnas ut till företag som bedriver nummerupplysning.
  • registervård, innebärande bl.a. att uppgifter kan inhämtas genom samkörning med andra register.
  • om nödvändigt lämna ut uppgifter till Pluto Mobils samarbetspartners.
  • marknadsföring, innebärande bl.a. att information och erbjudanden om varor och tjänster automatiskt skickas till Abonnent.

För detta ändamål kan uppgifter om Abonnent också komma att lämnas till andra företag som bedöms kunna erbjuda varor och tjänster av intresse för Abonnent. Abonnent kan när som helst under överenskommen avtalsperiod återkalla sitt samtycke om utlämnande av uppgifter genom att kontakta Pluto Mobil kundservice i enlighet med Pluto Mobils integritetspolicy.

7. Överlåtelse

Abonnent får inte överlåta abonnemangsavtalet utan att först ha inhämtat Pluto Mobils skriftliga godkännande därtill. Överlåtelsen skall ske skriftligen och undertecknas av den som innehar abonnemanget och den som skall överta det och överlåtelsen genomförs när Pluto Mobil fått del av denna skriftliga bekräftelse. Ny abonnemangstagare ansvarar fullt ut
för samtliga betalningsförpliktelser avseende abonnemanget, oavsett när i tiden dessa uppstod. Innan Pluto Mobil godkänner avtalet utförs en kreditupplysning på tillträdande Abonnent. Pluto Mobil har i separat handling pantsatt abonnemangsavtalet jämte fordran enligt detta abonnemangsavtal till Billogram AB, org.nr 556801-7155. Pluto Mobil äger vidare rätt att överlåta abonnemangsavtalet jämte fordran enligt detta abonnemangsavtal till Billogram AB. Billogram hanterar enligt avtal Pluto Mobils kundfakturor och alla betalningar som enligt avtalet ska göras till Billogram enligt anvisning på fakturan.

8. Abonnents betalningsansvar

För anslutningen till Pluto Mobil och användningen av telekom-nätet och beställda teletjänster, är Abonnent skyldig att betala ersättning enligt vid var tid gällande prislista. Abonnent informeras om ändrade priser senast trettio (30) dagar före ikraftträdandet av ändringen. Vid ändring av rörliga priser äger Abonnent ej rätt till uppsägning av avtal i förtid,
oavsett om det är till Abonnents för- eller nackdel. Meddelande om att Abonnent inte vill ändra i sina fasta abonnemang-priser ska ha kommit Pluto Mobil tillhanda inom trettio (30) dagar från det att Pluto Mobil aviserade prisförändringen. Meddelandet ska skickas skriftligen med brev till Pluto Mobils postadress. Nyttjas Abonnemang över eventuellt fastställt kreditbelopp är Abonnent skyldig att vid anfordran genast betala det överskjutande beloppet. Kreditbeloppet kan efter omprövning ändras.
Abonnent äger ej rätt till återbetalning av fasta abonnemangsavgifter. Pluto Mobil har rätt att debitera en faktureringsavgift för alla fakturor, vid var tid gällande prislista.

9. Betalning

Abonnent skall betala ersättning för nyttjande av abonnemanget enligt faktura. Sista betalningsdag anges i fakturan. Betalning skall göras i svensk valuta till i fakturan angivet bank- eller postgirokonto. Betalningen anses fullgjord när pengarna kommit in på kontot. Sker betalningen på annat sätt än med bifogat inbetalningskort, skall fakturanumret anges. Sker inte detta anses betalningen fullgjord när Pluto Mobil haft skälig tid att avräkna betalningen mot fakturan. Vid dröjsmål med betalning utgår påminnelseavgift och ersättning för inkassokostnad samt dröjsmålsränta enligt lag. Pluto Mobil har även vid sådant dröjsmål rätt att säga upp abonnemang med omedelbar verkan samt slutfakturera Abonnent. Invändning mot faktura skall framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar efter fakturadatum. Har Abonnent inom skälig tid invänt mot fakturan och anfört en saklig grund mot debiteringen, skall Pluto Mobil medge anstånd med betalning av det tvistiga beloppet till dess tvisten är slutligt avgjord. Otvistigt belopp skall dock betalas senast på angiven förfallodag. Dröjsmålsränta utgår på den del av det tvistiga beloppet som Abonnent slutligen skall betala. Pluto Mobil äger rätt att debitera för trafik och andra kostnader upp till den tid som anges i lag efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Dröjer Abonnent med betalning, har Pluto Mobil rätt att stänga av Abonnent från nyttjande av abonnemang till dess att full betalning erlagts. Vid upprepade dröjsmål har Pluto Mobil rätt att omedelbart stänga av Abonnent från nyttjande av abonnemanget till dess att full betalning erlagts. Pluto Mobil äger dessutom rätten att fakturera samtliga upplupna avgifter och andra debiteringar för alla abonnemang och eller åtaganden som Abonnent har registrerade hos Pluto Mobil i de fall Pluto Mobil har aviserat om detta och dröjsmål med betalningen är väsentligt. Abonnent äger ej rätt till reducering av avgifter pga avstängt abonnemang. Abonnemangsavgifter faktureras i förskott och samtalsavgifter i efterskott. Abonnent är alltid betalningsansvarig från den dagen abonnemanget registreras, oavsett vilken dag telefonnummer porteras in. Samtliga nämnda avgifter, både i avtal och villkor, är angivna exklusive mervärdesskatt. Förfallodatum för Fakturafordran inträffar senast 30 dagar efter fakturadatum, dröjsmålsränta understiger inte ränta enligt lag, samt att påminnelseavgift mot privatkund är fastställd till 60.00 kr. Inkassokrav avgifter utgår enligt svensk lag samt förenlig med god inkassosed. Billogram AB sköter påminnelse-och inkassohantering av Fakturafordringarna. Eventuell återbetalning av avgift eller annan utbetalning till Abonnent sker i första hand genom avräkning mot kommande eller utställd faktura och i andra hand genom utbetalning till Abonnent.

10. Abonnents åtagande

Abonnent tilldelas ett SIM-kort och därtill hörande koder, som efter aktivering ger Abonnent tillgång till de tjänster som från tid till annan omfattas av Pluto Mobil. Det åligger Abonnent att vara aktsam om SIM-kortet så att det ej skadas och hantera SIM-kortet och koder på ett sådant sätt att det inte kan användas av någon obehörig. Detta innebär t.ex att koderna inte får förvaras tillsammans med SIM-kortet eller på annat sätt som gör det möjligt för obehörig att få kännedom om koderna. Abonnent är ensamt ansvarig för nyttjandet av abonnemanget om Abonnent valt att frånkoppla användningen av koder. Abonnent är ansvarig för Pluto
Mobils kostnader som uppkommer på grund av vårdslös hantering av SIM-kortet. Abonnent skall genast anmäla förlust av SIM-kortet till Pluto Mobils kundservice. Efter sådan anmälan skett ansvarar Abonnent inte för betalning av avgifter för samtalskostnader hänförligt till abonnemanget. Abonnents betalningsansvar avseende fasta avgifter för abonnemanget kvarstår dock oförändrat. Pluto Mobil ersätter förlustanmält SIM-kort mot vid var tid gällande avgift för att täcka Pluto Mobils självkostnad.

11. Avdrag & Skadestånd

Abonnent skall framställa krav på ersättning för skada, som uppkommit till följd av innehavet av abonnemanget till Pluto Mobils kundservice. Krav på skadestånd skall framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar från det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. Framställs inte krav inom skälig tid förlorar Abonnent rätten att göra kravet gällande. Abonnent har rätt till skälig ersättning för direkt skada som uppkommer vid normalt nyttjande och som Pluto Mobil, eller någon för vilken Pluto Mobil svarar orsakat genom vårdslöshet. Har Abonnent eller annan användare av abonnemanget använt utrustning i strid med punkt 2, är Abonnent ansvarig för skada som därigenom uppkommer. Abonnent är skyldig att hålla Pluto Mobil skadelös för all skada som Pluto Mobil åsamkas med anledning av Abonnents, eller annan abonnemangsanvändares, nyttjande av abonnemanget i strid med dessa allmänna villkor. Ersättning utgår inte vid något fall för indirekt skada tex. utebliven vinst, minskning eller bortfall av produktion, avbrott i larmförbindelse m.m.

12. Force Majeure

Part är befriad från skadestånd och andra påföljder, om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständigheter utom parts kontroll, vilka part inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder part inte heller skäligen kunde ha undvikit och eller övervunnit, och som inte orsakats genom parts vårdslöshet. Såsom befriande oanständighet anses bl.a. upplopp, strejk, sabotage, skadegörelse, eldsvåda, blixtnedslag, naturkatastrof, myndighets åtgärd, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, avbrott i elförsörjning, fel i annan operatörs nät eller annan liknande händelse för vilken part inte svarar.

13. Avstängning & Hävning

Abonnemang kan komma att stängas för såväl utgående som inkommande trafik alternativt hävas om Abonnent:

1. Inte återsänder undertecknat abonnemangsavtal inom Sju (7) dagar efter det att abonnenten anslutits till telekomnätet.
2. Underlåter att inom angiven tid vidta annan rimlig åtgärd som krävs för anslutning till telekomnätet.
3. Inte vidtar åtgärder för att avhjälpa störning eller olägenhet i enlighet med punkt 2.
4. Efter Inkasso därom inte erlägger betalning enligt faktura.
5. Ställer in betalningarna, inleder ackordsförhandlingar, träder i likvidation, försätts i konkurs eller visar andra klara tecken på obestånd.
6. Begår avtalsbrott, eller om det finns befogad anledning att misstänka att Abonnent kommer att begå sådant avtalsbrott.
7. Nyttjar abonnemanget utöver fastställt kreditbelopp.
8. Inte anmäler förlust av SIM-kort enligt punkt 5.
9. Lämnar oriktiga personuppgifter.
10. Om tvist föreligger mellan Abonnent och leverantör.
11. Använder abonnemang i den grad där bedrägerier finns att misstänka eller bedöms använda abonnemang utan att inse kostnaderna för uppkommen trafik.
12. Nyttjar abonnemang i verksamhet som på något sätt är olagligt, oseriöst eller olämpligt.
13. Inte använt abonnemang aktivt under en sammanhängande tid om minst (3) månader. Om förutsättning för avstängning inte längre föreligger skall anslutningen på Abonnents begäran öppnas mot särskild avgift.

14. Avtalsperiod & Uppsägning

Abonnent äger rätt att när som helst säga upp abonnemanget med iakttagande av trettio (30) dagars uppsägningstid såvida inte annat avtalats. Abonnemanget upphör att gälla snarast efter uppsägningen eller vid den senare tidpunkt Abonnent anger. Bryts avtalet i
förtid blir Abonnent debiterad för resterande bindningstid, även kallat slutfaktura. Pluto Mobil tar ej hänsyn till eventuellt skifte av abonnemangsform enligt punkt 4 vid avslut av abonnemang i förtid. I sådant fall debiteras Abonnent angiven fast månadsavgift i
abonnemangsavtalet för resterande bindningstid, ej aktuell fast avgift vid uppsägningen. Stängs abonnemanget enligt punkt 13 äger Pluto Mobil rätt att säga upp abonnemanget till omedelbart upphörande. Om abonnemanget skall gälla för viss minimitid, kan Abonnent
tidigast säga upp abonnemanget trettio (30) dagar innan utgången av den särskilda avtalsperioden. Om Pluto Mobil säger upp gå grund av Abonnents brott mot villkoren under den särskilda bindningstiden debiteras resterande månadsavgifter för uppsägning.
Uppsägning skall ske muntligen eller skriftligen av firmatecknare eller fullmaktstagare. Pluto Mobil äger rätt att avveckla tjänst i telekomnätet, och skall i sådana fall skriftligen med trettio (30) dagars varsel meddela att abonnemangsavtal upphör att gälla. Abonnent äger ej rätt att säga upp avtal på grund av bristande tillgänglighet i form av täckning/mottagning förrän Pluto Mobil gjort en utredning tillsammans med tekniker. Tekniker kan komma att behöva testa mottagning på den adress Abonnent angivit i abonnemangsavtalet. Om Abonnent inte ger Pluto Mobil möjlighet att utreda tillgängligheten på adressen anses täckningen vara fullgod. Om utredning påvisar bristfällig eller obefintlig mottagning har Abonnent rätt att säga upp avtalet utan hänsyn till kvarvarande fasta månadsavgifter. Abonnent är vid sådant fall betalningsskyldig fram till att Abonnemanget porteras till annan operatör eller avslutats. I de fall Pluto Mobils tjänst, oaktat anledning härtill, avvecklas eller upphör ej eventuella sidoavtal
utan löper på enligt avtal.

15. Slutfaktura från tidigare operatör

Om Abonnent har bindningstid hos tidigare operatör vid nummerportering till Pluto Mobil uppstår en slutfaktura avseende kvarvarande bindningstid. Om Abonnent och Pluto Mobil har avtalat om att Pluto Mobil ska stå för hela, eller del av, slutfaktura går detta till enligt nedan.

1. Pluto Mobil porterar/flyttar telefonnummer från tidigare operatör.
2. Abonnent erhåller eventuell slutfaktura från tidigare operatör.
3. Abonnent har rätt att fakturera Pluto Mobil belopp enligt avtal mellan Abonnent och Pluto Mobil upp till avtalat belopp. I det fall slutfakturan från frånträdande operatör är på ett lägre belopp har kund rätt att fakturera upp till detta belopp.
4. Abonnent fakturerar Pluto Mobil enligt 3) och bifogar alltid kopia på slutfaktura samt medföljande specifikation från tidigare operatör. Pluto Mobil emotser minst 30 dagars betalningstid men betalar normalt inom 3 arbetsdagar.

Summan som Abonnent har rätt att fakturera Pluto Mobil är ej kvittningsgill mot kommande fakturor. Pluto Mobil ersätter endast eventuell slutfaktura från tidigare operatör. Innan Pluto Mobil ersätter Abonnent för slutfaktura måste första abonnemangsfakturan samt övriga
fakturor med passerat förfallodatum vara Pluto Mobil tillhanda. Pluto Mobil måste erhålla fakturan senast 3 månader efter avtalsdatum, efter 3 månader har Abonnent ej längre rätt att fakturera Pluto Mobil för slutfaktura.

16. Ångerrätt enskild näringsidkare och konsument

Som enskild näringsidkare och konsument har Kunden rätt att ångra sin beställning inom 14 dagar. Ångerfristen påbörjas vid beställningsdatum. Detta skall skickas skriftligt till Pluto Access AB,Box 47103, 100 74 Stockholm. Pluto mobil rekommenderar att nyttjande om ångerrätt meddelas skriftligen via mail eller brev med sparad kopia. Kunden ansvarar enligt lag för att själv kunna styrka sin bekräftelse om ånger vid eventuell tvist. Du kan också använda denna ångerblankett https://www.konsumentverket.se/contentassets/c78f43844da74c7786821d8d12a98b5a/angerblankett_konsumentverket_150817.pdf .
Övriga företagsformer
Vid övriga företagsformer, såsom Aktiebolag, Kommanditbolag, Handelsbolag eller annan övrig företagsform förutom enskild näringsidkare, är ångerrätten ej tillämplig. Detta innebär att eventuell önskan om ånger inte är möjlig efter ingånget avtal.

17. Tvist

Tvist vid tolkning eller tillämpning av Avtalet ska avgöras av svensk domstol enligt svensk lag. Tvist kan även prövas av Allmänna reklamationsnämnden (Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se), vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas. Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvister som rör enbart underlag för fakturering av Tjänster.